11 Haziran 2010 Cuma

Boşaltım

Canlılığın sürdürülmesi için gerçekleşen yaşamsal olaylardan biri de boşaltımdır.Çünkü bir hücreli ya da çok hücreli canlılarda metabolizma sonucunda oluşan atık maddelerin vücuttan uzaklaştırılması gerekir.Metabolizma atıklarının hücrelerden uzaklaştırılmasına boşaltım denir.Bir hücreli organizmalar atık maddeleri hücre zarından (hücre yüzeyinden) dışarı atar.Tatlı suda yaşayan paramesyum, öglena, amip gibi bir hücreliler fazla suyu boşaltım kofuluyla (kontraktil kofulla) hücreden uzaklaştırır.Çok hücreli bir canlı olan çilekte ise gövdeden gelen fazla su, yaprak uçlarından damlama yoluyla atılır.Böylelikle her iki canlı çeşidi de hücrelerinde su dengesini sağlamış olur.

Çok hücreli organizma olan hayvanlarda boşaltım; sindirim, solunum ve boşaltım sistemleri sayesinde gerçekleşir.Katı boşaltım atıkları sindirim sistemiyle, atık solunum gazları ise solunum sistemi ile atılır.Su ve suda çözünmüş atık maddeler de boşaltım sistemiyle vücuttan uzaklaştırılır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder